Соціальна кампанія: Жінка має право на пологи в гідних умовах


Деякий час тому редакція Біляївської міської газети “Вісті Біляївки” ініціювала проведення масштабного опитування жінок нашого міста на тему пологового відділення Біляївської ЦРЛ.
Halina Khalimonik

Наразі проміжний етап дослідження завершено і його результати оприлюднено.
Інформпростір вважає зібрану інформацію цікавою і дуже корисною для подальшого пошуку шляхів покращення медичних послуг.
Сподіваємося й надалі разом із колегами з  “Вістей Біляївки” відстежувати цю тему.

Скажу відверто. Я дуже довго вагалася, чи варто братися за цю тему взагалі. Мабуть, тому, що здавалася вона занадто інтимною. Не для широкого загалу. Щось таке, про що не варто говорити зі шпальт газет. Однак декілька ситуацій змусили змінити мою думку. 

Але, давайте, все по-порядку. Як Ви, можливо, знаєте я входжу до громадської ради, яка була створена керівником Біляївської РДА А.К.Жумаділовим при Біляївській ЦРЛ. Щомісяця на громадську раду збираються представники медичного персоналу, представники громадськості та керівництво Біляївської РДА та районної ради. Під час цих нарад обговорюють чимало питань, які впливають на якість надання медичних послуг. Декілька публікацій з цієї теми в газеті та на інформаційному сайті викликали жваві дискусії та дописи від жителів та жительок нашого міста. І чи не найчастіше найпроблемнішим з багатьох причин називали відділення гінекології, патології вагітності та пологове відділення. Чи не у кожної жінки знайшлися свої жахливі історії, які переповідались під час особистого спілкування та в онлайн-бесідах.

Я все це слухала з внутрішнім спротивом, але з відчуттям повного безсилля. Мені здавалося, що ми, пересічні жінки, не в силах хоча б щось змінити. Слухала ці історії точно так же, як колись дитиною, краєм вуха, підслухала жахливі переповідання про пологи жінок, яким сьогодні 50-55+.

Тож, почала відновлювати в пам’яті ці історії, перепитуючи знайомих жінок.  Ось лише деякі з цих згадок.

«…с собой в родом нельзя было брать какое-то личное белье. Выдавали жуткий застиранный халат на завязках. Помыться, принять душ – это все из области фантастики. У многих и дома-то не было ванной, а в больнице подавно. Кричать было запрещено, тогда тебя медперсонал начинал унижать словами, «что, как с мужем спать – так нравилось, а тут орет, как резанная». 

***

«…Никогда не забуду. Из-за болезненных схваток соседку по палате вырвало на пол, санитарка тыкнула ей в лицо грязную тряпку со словами: «Никто за тобой тут убирать не будет». 

***

«…У меня роды прошли нормально. Соседки повезло меньше, ей ребенка вытаскивали щипцами, выдавливали пеленкой и простынями, а еще очень сильно материли…»

***

«…84-ый год. В туалете не закрывается дверь, урны нет. На сохранении пролежала несколько месяцев.  Домашнюю еду всю забирает персонал со словами: «Вам не положено». Больничную есть невозможно. Жутко воняет. Постоянное чувство голода. Ребенок родился слабенький, врачи говорят, не выживет, порок сердца. От слез пропало молоко. Потом оказывается, что причина слабости малыша – в сильном истощении моего же организмаРебеночек окреп». 

***

«После родов мою девочку сразу забрали. Приносили каждые три часа кормить. В другое время – докармливали смесью. Молоко пропало в первый месяц. Не смогла кормить и вторую дочку. Не молочная ты, говорили мне в роддоме. Только когда родила моя дочка, из Интернета узнали, как правильно организовать грудное кормление. Обе дочки кормили своих детей до 1,5-1,7». 

А є такі історії, які не можна писати на загал. В них — безліч подробиць, які принижують гідність жінки та втоптують її в самісіньке багно.

***

Але, знаєте, це був перший маяк, що зміни в системі можливі. Бо вони вже відбулися за останні кілька років. Сучасна жінка, мати – набагато більше обізнана зі своїми правами, має вибір, де саме їй народжувати, може обрати лікаря та бригаду, яка прийматиме пологи. Зараз ніхто і ніщо не змушує жінку терпіти знущання та погане ставлення до себе. Можна брати з собою власну постільну білизну, одягати власні чисті речі, в палату пускають родичів та близьких, а немовля залишають з мамою. І, врешті-решт, в неї набагато більше почуття гідності, ніж у наших матерів та бабусь, які жили в зовсім іншій країні.

***

Потім мені пощастило потрапити на зустріч з редакторами польської «Газети виборча». Через них познайомилася з представницями громадської фундації «Народжувати по-людські». Виявляється досить тривалий час схожі проблеми були в наших польських сусідів. Ініціатором кампанії стала жінка, яка мала неприємний досвід у родильному будинку при народженні своєї дитини: спілкування персоналу, загальна атмосфера, ризик для життя матері і дитини, ізоляція від близьких та інше. Проблем було безліч, тож бажаючи змінити існуючу ситуацію, жінка знайшла однодумців, і об’єднавшись, вони створили громадську організацію.

Завдяки ресурсам газети “Wyborcza”, організація мала можливість вести діалог з громадськістю. Жінок запрошували ділитися своїми проблемами, відзначали непопулярні пологові будинки, лікарів та бригади. З часом такі лікарі втрачали своїх пацієнтів, кошти, що змушувало їх або ж закритися, або ж змінити ставлення до пацієнток. У Польщі кампанія “Народжувати по-людськи” триває вже 15 років, і за період свого існування вагомо вплинула на зміну ситуації на краще. Позитивні результати надихнули організаторів, створити ще декілька подібних проектів: “Лікувати по-людськи”, “Вмирати по-людськи”, які також мали великий успіх. Тому що під час цих кампаній відстоювалося базове, гарантоване кожній людині право на гідність.

 

  • Потім в стрічці новин на Фейсбуці з’явилося декілька фото з пологового будинку нашої землячки Інні Нагородної, яка переїхала жити до  США. Я попросила розповісти Інну про її враження від пологів в цивілізованій, розвиненій країні. Далі буде її лист. Ви самі зможете ознайомитися з ним та відчути те, що і я, коли його читала – пекучий сором за власну країну, величезне відчуття провини та жалю перед всіма жінками-українками, які там само мають право народжувати в гідних умовах.

РОДЫ В РОЧЕСТЕРЕ, ШТАТ НЬЮ-ЙОРК, США

Переехав жить в США, меня первым делом удивила медицина. Персонал общается с пациентами с помощью функции «конференция» в телефоне. Если человек недостаточно хорошо знает английский (а тем более его американский вариант), ему предоставляют такую услугу, как общение с доктором по телефону через переводчика. Ты сидишь в кабинете на приеме, тебе дают телефон, у врача тоже телефон. И в беседе участвует переводчик, который находится где-то в своем кабинете. Эта услуга бесплатная.

Рожала я в обычной государственной больнице.  Приехали мы с мужем в больницу в 3 часа ночи. Меня осмотрели, приняли документы. Потом душ, переодевание в больничную одежду (новая, красивая, выглядит, как домашняя). Провели в одноместную палату размером примерно 20 кв.м  Предложили  на выбор воду или сок со льдом.  Персонал  очень приветлив и внимателен. Каждые 10-15 мин ко мне подходили, проверяли, измеряли давление, выполняли различные процедуры. Рожала я в палате в своей кровати, которая оборудована всем необходимым. На стенах картины, за которыми находятся встроенные шкафчики с медицинским оборудованием. В каждой палате есть санузел с ванной и биде.  Палата укомплектована новыми полотенцами, 2 комплектами красивого постельного белья. Роженицам предоставляется несколько комплектов одноразового белья, средств личной гигиены.

Сына я родила в 4.20. Муж присутствовал при родах и перерезал пуповину. После родов сменили постельное белье, меня переодели, сыну принесли несколько комплектов новой одежды бодики, шапочки, памперсы. Опять же, каждые 15 мин нас навещали в течении нескольких часов, потом раз в 30 мин.

 

 

Кормление также отличается от нашего. Тебе приносят меню и ты выбираешь то, что тебе хочется съесть. Ограничений в питании роженицы не существует, если только нет специальных предписаний врача из-за состояния здоровья матери. Для нас с мужем даже был накрыт стол в романтическом стиле.

 

Если с мамочкой и ребенком все нормально, то через 36 часов их выписывают домой. Я родила 30 июня, а 1 июля нас уже выписали домой. Мои роды оплачены страховкой. Дополнительно в больнице никаких денег мы не платили.

Отже, надихнувшись прикладом інших та повіривши в те, що зміни — можливі, я провела досить велике опитування серед читачок нашого інформаційного сайту, серед подруг та знайомих, які народжували останні 6-7 років у Біляївці та в м.Одеса. Кожній з цих груп я підготувала окремі запитання. Результати опитування зараз презентую. Всього в опитуванні взяло участь майже 250 біляївських жінок.

Перша група – це матусі, які поїхали народжувати до Одеси. В нашому опитуванні – це майже третина від загальної кількості. При чому, переважно, пологовий Будинок Біляївки втратив пацієнток, які не мають матеріальних проблем, слідкують за власним здоров’ям та перебігом вагітності.

Що саме спонукало Вас обрати пологовий Будинок м.Одеси?

31,1% — усвідомлення, що там краще медичне обладнання. 

24,4% — поїхала за направленням від місцевої лікарні у зв’язку з важким перебігом вагітності. 

20% — уявлення про кращу кваліфікацію медичного персоналу. 

11,1% — труднощі з перебігом вагітності та можливість отримати кращий догляд в обласному центрі. 

З чого Ви складали свої уявлення про пологове відділення м.Біляївка?

39,5% — я відвідала відділення, поспілкувалася з медперсоналом та склала своє враження. 

34,9% — склала враження з розповідей близьких подруг, родичок, які народжували в Біляївці. 

14% — власні враження, народжувала тут первістка. 

Чи стояли Ви на обліку в поліклінічному відділенні Біляївської ЦРЛ? 

65,2% — так. 

34,8 – ні. 

Чи отримали Ви там необхідну Вам інформацію про перебіг вагітності, про майбутні пологи?

32,6% — не відвідувала «жіночої консультації»

23,9% — ні, я приходила тільки «відмітитися» (рост, вага, тиск)

21,7% — ні, навіть більше, негатив від «жіночої консультації» відвернув мене від бажання народжувати у Біляївці. 

21,7% — так, я отримала необхідні мені консультації. 

Що, найперше, на Ваш погляд, потрібно було б змінити у пологовому відділенні м.Біляївка, що Ви погодилися народжувати тут?

53,8% — ставлення медперсоналу до своїх обов’язків. 

33,3% — більш сучасне обладнання родової зали

7,7% — більше інформації лікарів про перебіг пологів, післяродовий період, догляд за немовлям. 

Наскільки Ви задоволені рівнем послуг, які отримали в м.Одеса? (за 5-бальною шкалою)

75% — на 5 балів, 

18,2% – на 4 бали, 

4,5% — на 3 бали, 

2,3 – на 2 бали.

Так само високо оцінили жінки рівень надання медичних послуг та співпраці з бригадою медиків, які приймали пологи.

68,2% — на 5 балів, 

20,5 % — на 4 бали, 

6,8 – на 3 бали. 

Примітка: “5” балів — щодня під час перебування у відділені Вас обстежували, робили призначення, під час пологів поряд з Вами був лікар, акушерка, Вам надавали роз’яснення щодо перебігу пологів та післяпологового періоду, Вас проконсультував дитячий лікар щодо всіх питань, які Вас цікавили щодо догляду за малюком.

Оцініть рівень надання медичної допомоги. 

82,1% — 5 балів, 

7,7% — 4 бали, 

5,1% — 3 бали. 

Чи вимагав з Вас хтось гроші під час перебування в пологовому відділенні? 

61% — ні, я сама пропонувала, аби уникнути ускладнень. 

14,6% — так, медперсонал. 

12,2% — так, робили натяки, що це полегшить мені перебування в лікарні. 

В яку суму Вам обійшлися пологи? 

Суми коливаються від мінімальних 20 у.о. у 1999 році до 10000-14000 грн. в 2015-2016. Суми називають абсолютно різні, але в середньому, у 2015-2016 роках це було 3000 грн.

Найбільша частина суми пішла на…

59,5% — оплата лікарю за пологи, 

14,3% — медикаменти,

11,9% — оплата молодшому персоналу за послуги (купити ліки, зробити укол, допомогти з дитиною тощо). 

Що потрібно, на Ваш погляд, змінити в пологовому відділенні Біляївської ЦРЛ, щоб Ви могли рекомендувати його своїм подругам, знайомим, які знаходяться при надії та самі прийшли народжувати майбутніх дітей?

Примітка* Тут ми пропонували написати конкретні поради. Проаналізувавши, можемо розставити в такому порядку: 

Лідер відповідей: 

► Змінити ставлення до пацієнтів. В Одесі весь медперсонал привітний, доброзичливий та людяний. А у нас навіть гроші не вирішують ставлення до тебе.

►Створити комфортні умови (окрема палата з ремонтом, нормальна душова кімната тощо) для тих, хто може і хоче офіційно за це платити в касу.

► Передусім, навчити медиків розмовляти з пацієнтами, пояснювати свої дії, бути більш доброзичливими.

► Не ділити пацієнтів на тих, хто з «грошима» та «безкоштовних».

►Краще медичне обладнання: стан палат, санвузлів, родового залу тощо.

Опишіть декілька найприємніших вражень від перебування в пологовому будинку, де Ви народжували. 

Лідер відповідей: 

►Людяність, гарне ставлення.

► Моральна підтримка, мені навіть масаж ніг робили під час переймів.

►Допомогли налагодити грудне вигодовування, багато разів показували, як прикладати дитину до грудей, робили масаж молочної залози, дали повні рекомендації з цієї теми. Для мене це було дуже важливо.

►Від мене під час переймів не відходили лікарка та акушерка, допомагали мені правильно дихати, робили масаж спини.

► Одразу після пологів дитину оглянув не лише педіатр, а й невропатолог. В пологовому працює фотограф, який зробив нам на пам’ять чудові знімки. Ще при виписці дарують памперси, кашки, дріб’язок, але приємно. Э гарний куточок для виписки.

►Гарна платна, але доступна по ціні палата, чудові умови (ліжко, душ, туалет).

► Дуже добрий молодший медперсонал, на кожне прохання відгукуються і нічого не просять, в кишеню не лізуть.

► Оформлений куточок для урочистої виписки, де я, на відміну від біляївських подружок, була з чисто вимитим волоссям (на той час в нашому пологовому не було гарячої води влітку), на фоні гарного куточка, а не на фоні обшарпаної таблички «родильное отделение» Біляївського пологового.

Також ми запитували, скільком жінкам пропонували партнерські пологи (коли присутній батько дитини або хтось з близьких родичів) та скільки зацікавлені в таких пологах. Поки що, змушені констатувати, що відсотки дуже низькі. Хоча в усьому цивілізованому світі тато підтримує дружину до дверей родової зали, або навіть разом з нею знаходиться за ними. Це також сприяє впевненості жінки в ситуації та надає їй додаткові сили та енергію. 

А ще було запитання, чи зацікавлені Ви в тому, щоб пологове відділення Біляївської ЦРЛ змінилося на краще?

93,2% опитуваних жінок відповіли – так. 

УВАГА! Примітка** Ми обирали тільки найбільш поширені відповіді, тож не намагайтеся скласти з відповідей 100 відстоків. 

Цей матеріал був також надрукований в газеті “ВБ” від 6 серпня, 2016 року. 

Далі ми презентуємо результати опитування жінок, які народжували в пологовому відділенні Біляївської ЦРЛ, а також розповімо, що ми вже зробили з цими цифрами та даними, а що робитимемо далі.

Джерело

Advertisements

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s