Принцип роботи голови Красноокнянської РДА Володимира Гавриша у напрямку земельних взаємовідносин – «Земля повинна годувати всіх жителів сільської громади, а не окремих громадян». Перші результати


Володимир Гавриш – один із тих нових очільників РДА, за роботою якого Інфопростору цікаво спостерігати. Напевно, і не тільки нам, і не тільки спостерігати. Як ми повідомляли раніше нещодавно невідомі навіть стріляли у вікна адміністрації.

Він одним з перших голів районів розпочав роботу із залученням коштів від оренди, використання земель сільських громад до бюджетів саме цих сільських громад.

Першими результатами він поділився сьогодні на своїй сторінці у ФБ:

З гордістю хочу поділитися результатами інвентаризації землі в нашому районі за 2015 рік – ми зайняли друге місце в Області по зростанню доходів за землю 132%! тобто це 2,1 млн. додаткових доходів до бюджетів.

+ І у нас 3 місце по одеській області по платі за землю в розрахунку на кількість громадян, попереду тільки Овідіопольський і Комінтернівський райони – одні з найбільш розвинених районів.

Це підтверджує мої особисті припущення, що в нашій економіці закладені значні можливості для зростання, потрібно тільки грамотне управління. Чиновники просто зобов’язані стати менеджерами з розвитку.

Як саме це вдалося зробити у районі дописав на сайті Красноокнянської РДА перший заступник голови райдержадміністрації Іван Бельцик:

Настав час роз’яснити людям, що відбувалося та відбувається зараз з землею в нашому районі. Особливої актуальності це набуло, коли окремі громадяни намагаються поставити під сумнів законність і справедливість дій районної державної адміністрації, в тому числі, в останніх декількох номерах газети «Красноокнянський вісник».

З моменту призначення В. Гавриша головою Красноокнянської районної державної адміністрації, перед фахівцями адміністрації було поставлене просте і чітке завдання – легалізувати відносини в районі у всіх сферах. Не винятком стали й земельні правовідносини, адже не секрет, що в окремих випадках, за користування землею у попередні роки взагалі нічого не платилося, а якщо й платилося, то відверті копійки, а іноді, можливо, платилося, але не до сільського бюджету, а комусь «в кишеню». Для того, щоб відносини у земельній сфері стали прозорими та справедливими, адміністрацією було активізовано роботу трьох основних «земельних» комісій:

Комісії з проведення інвентаризації земель району;

Комісії з питань визначення та відшкодування збитків, завданих власникам землі та землекористувачам;

Комісії з питань виявлення додаткових джерел наповнення бюджетів.

Що роблять ці комісії? Давайте підемо по порядку.

На початковому етапі роботи головним завданням першої комісії – комісії з проведення інвентаризації земель району – є виявлення тих земель, що перебувають в обробітку у землекористувачів, але за них не надходить орендна плата до сільського бюджету. Ми називаємо таке використання землі використанням без правовстановлюючих документів, а в народі кажуть простіше – «захват землі».

Як це робиться? Беруться карти розпаювання по кожній сільській раді та дані електронної публічної кадастрової карти України, та зіставляються з аерозйомкою того чи іншого поля за допомогою електронного сервісу Google Maps. Простіше кажучи, беремо поле, яке сфотографоване з космосу і, знаючи його площу, на це поле накладаємо карту його розпаювання, а ще зверху – дані цього поля з публічної кадастрової карти.  Маємо три карти, накладені одна на одну, і які, в ідеалі, мають співпадати по контурах. Але це в ідеалі.

Після цього беремо дані податкової служби і з’ясовуємо, скільки платиться за це поле, наприклад, орендної плати? Припустимо, аерозйомка нам показує, що поле розоране на 100 гектарів, а орендної плати надходить лише за 80 гектарів. Тобто, є невиясненою доля 20 гектарів. Де ж гроші? Якщо є такі дані, на електронній карті цьому полю присвоюється свій індивідуальний номер і поле заштриховується у відмінний від інших колір (наприклад, всі поля синім, а це поле – червоним). І так по всіх полях тієї чи іншої сільської ради.

Після цього, за участю голови або землевпорядника сільської ради, здійснюється комісійний (у складі не менше трьох чоловік) виїзд на відмічені червоним кольором поля та перевіряється на місцевості інформація, а чи правда, що ці поля розорані, адже можливі помилки аерозйомки. Якщо поле дійсно розоране так, як це показує аерозйомка, то складається відповідний акт комісійного огляду.

Такий акт комісійного огляду виноситься на розгляд комісії з проведення інвентаризації земель району, члени якої (працівники райдержадміністрації, податкової служби та Держгеокадастру в районі), у разі згоди з даними акта, затверджують його комісійно. Тобто, ця комісія попередньо встановлює використання тієї чи іншої ділянки на полі, або всього поля без документів і передає ці дані на розгляд комісії з питань визначення та відшкодування збитків, завданих власникам землі та землекористувачам.

Що робить ця комісія?

Ця комісія встановлює суму збитків (неодержаного доходу), заподіяних тій чи іншій сільській раді землекористувачем, який не платить орендну плату за землю. До складу комісії входять представники адміністрації, податкової служби, Держгеокадастру в районі, поліції та прокуратури. Наприклад, встановлено, що на території Гулянської сільської ради громадянин Голобородько використовує земельну ділянку площею 5 гектарів і не платить за неї. У цьому випадку комісія запрошує громадянина Голобородька на своє засідання і питає, чи може він надати документи, які підтверджують, що він законно використовує ці 5 гектарів, адже бувають помилки і у податковій, і у фінансовій звітності. Якщо Голобородько надає такі документи, то у комісії до нього питань немає. Якщо ж таких документів немає, то комісія нараховує йому суму збитків, які він наніс Гулянській сільській раді за те, що використовував 5 гектарів і не платив за це орендну плату.

При цьому, сума збитків нараховується за мінімальною ставкою, тобто з розрахунку 3% від грошової оцінки землі по сільській раді, про що складається відповідний акт комісії, який підписується всіма її членами, присутніми на засіданні. Для прикладу, за обробіток 5 гектарів за 12 місяців 2015 року на території вказаної сільської ради громадянин повинен сплатити 5 га. x 656,64 грн. (3% від грошової оцінки) = 3 тис. 283 грн. 20 копійок.

Після цього, цей акт затверджується головою райдержадміністрації шляхом видачі відповідного розпорядження, а громадянину дається один місяць для добровільної сплати нарахованої йому суми до бюджету сільської ради. Підкреслюю, не до державного, обласного чи районного бюджету, а саме до бюджету сільської ради. Якщо ж громадянин добровільно не сплачує нараховану йому суму, то матеріали  засідання комісії передаються до прокуратури для забезпечення захисту інтересів держави.

В принципі, я думаю, всім зрозуміло, що роблять перші дві комісії: «знаходять» землю, що обробляється без документів, і нараховують суми, які повинні бути сплачені в сільську раду.

Відразу хочу відповісти на те питання, яке всіх цікавить. Чому нараховуються суми тільки за 2015 рік? Адже деякі землі, як кажуть люди, оброблялися роками, а іноді й десятиліттями, і за них нічого не платилося. Все дуже просто – комісія, виїжджаючи на поле, не може встановити, скільки років обробляється та або інша ділянка – комісія лише бачить, чи зоране поле, чи засіяне, або чи зібраний урожай. Тобто стверджувати, що цей «клаптик» поля оброблявся у позаминулому році або п’ять років назад комісія не може.

Що в результаті роботи цих комісій ми маємо?

А маємо ми, шановна громадо, трохи більше двох тисяч гектарів землі, «знайденої» комісіями. Ви тільки вдумайтесь, дві тисячі гектарів землі в районі, що оброблялися і за них не платилися гроші в сільські бюджети! Звичайно ж, ми нарахували збитки за таке використання землі і, якщо в середньому по району 3% від вартості землі складали у 2015 році близько 650 гривень за гектар, то сума збитків становить близько 1 300 000 гривень. Так, шановні, один мільйон триста тисяч гривень додатково в сільські бюджети! Цих грошей не було в сільських бюджетах у минулому році – а тепер будуть! І це тільки за минулий рік!

Що ще робить друга комісія?

Вивчаючи дані податкової служби, ми у районній державній адміністрації встановили, що орендна плата за землю, яка платиться землекористувачами суттєво відрізняється. Так, для прикладу, на території однієї сільської ради на одному полі сплачувалося у 2015 році за 1 гектар 680 гривень, а на полі поряд – 100 гривень. Звичайно, поля різні, якість ґрунтів різна, є безліч чинників, що впливають на урожай, але шановні, не може бути такого, щоб сума орендної плати відрізнялася у майже сім разів! Це несправедливо по відношенню до тих, хто чесно платить в бюджет. Тому ми  комісійно й донараховуємо недоплату до сільських бюджетів. Як це робиться?

Сума сплати з розрахунку 3% за 1 га. – 650 гривень, а платилося 100 гривень. 650 – 100 = 550. Все просто. Доплати 550 гривень з розрахунку за 1 га. за 2015 рік і, як кажуть, працюй собі далі…

А це ще близько 600 000 гривень за минулий рік. Додатково! В сільські бюджети!

Це справедливо? Впевнений, що так. І впевнений, що громада підтримує такі дії райдержадміністрації. Тому що ми не беремо гроші в район, а даємо ці гроші в сільські бюджети. Ми забезпечуємо принцип справедливості – всі рівні перед законом і між собою.

Тепер давайте розберемося, чим займається третя комісія – комісія з питань виявлення додаткових джерел наповнення бюджетів. Так склалося історично, що починаючи з 2013 року, у районних державних адміністрацій відібрали право розпоряджатися землями державної власності. І кожний громадянин це відчув. Наприклад, для того, щоб отримати безкоштовно 2 гектари землі для ведення особистого селянського господарства, тепер треба це питання вирішувати в Держгеокадастрі в Одеській області (і її ще й не дають!!!), хоча, ще три роки назад можна було отримати цю землю в районі.

Така сама ситуація й у підприємств, які працюють в районі на землях державної власності. Вони не можуть взяти землю, що обробляють, офіційно в оренду. Тому що така земля, згідно з чинним законодавством, може передаватися в оренду тільки через земельні аукціони. І, хоча ці земельні аукціони час від часу проводяться, їх насправді небагато і через них проходить не вся земля, що обробляється або може оброблятися. До речі, за останніми даними, на земельних аукціонах встановлюється орендна ставка на рівні, не меншому, ніж 8% (вісім відсотків).

Саме для допомоги землекористувачам і була утворена ця комісія. Щоб у тих, хто користується землею в районі і не має договорів оренди землі, але хоче офіційно сплачувати платежі до бюджету, була документальна підстава для декларування цієї землі в органах податкової служби.

Так що ж саме робить комісія, можете запитати ви?

Ця комісія не передає в оренду землю – райдержадміністрація по закону не має права надавати землі державної власності в оренду. Ця комісія, за заявою фізичної особи або юридичної особи, нараховує розмір сум від недоотримання коштів за користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення без документів, що посвідчують право на неї.

Як це відбувається?

Людина, яка має намір обробляти земельну ділянку, наприклад, площею у 10 гектарів, бере викопіювання цієї земельної ділянки у сільській раді і пише до комісії відповідну заяву.

Комісія розглядає цю заяву і встановлює суму коштів, яку потрібно сплатити за користування цією земельною ділянкою до сільського бюджету, про що заявнику надається витяг з протоколу засідання комісії. Ось цей самий витяг і може бути підставою для декларування користування землею у органах податкової служби. Тобто завданням цієї комісії є допомога всім без винятку землекористувачам офіційно сплачувати податки до бюджету.

А тепер найголовніше і найболючіше питання. Як встановлюються ці суми комісією?

Комісійно прийняте рішення, що у разі, якщо земельна ділянка не оброблялася, то сума коштів, що мають надійти до бюджету, встановлюється на рівні 3 % від нормативної грошової оцінки землі по сільській раді. Тобто мінімальна сума, яка передбачена законом при встановленні ставки оренди землі.

Якщо ж земля державної власності, то тут є різниця між платниками єдиного податку 4 групи та всіма іншими землекористувачами. Справа у тім, що платники єдиного податку четвертої групи, окрім суми орендної плати, сплачують єдиний податок, сума якого становить в середньому близько 180 гривень за один гектар додатково.

А інші орендарі – не платять ці 180 гривень

І тому, щоб всі, хто працює на землі були в рівних умовах, комісійно було прийняте рішення, що платникам єдиного податку четвертої групи встановлювати розмір суми на рівні 4%  від грошової оцінки по сільській раді, а всім іншим, хто звертається на комісію – на рівні 4,5% від грошової оцінки.

Хіба це несправедливо? Справедливо, тому що всі встають в рівні умови користування землею, сплачуючи однакові суми коштів в сільські бюджети.

А чому 4% або 4,5%, можливо, запитаєте ви? Чому не 3%? Відповідь проста – тому що це не 8%, як це пропонується через аукціон. Це у два рази менше. Всі кажуть, що у них погана земля і що потрібно встановити мінімальну ставку орендної плати. Але ж люди добрі, якщо за використання паїв в районі платиться вже по 5%, то чому землі державної власності повинні бути по 3 %? Де ж тут логіка? Крім того, це  не 12%, як це дозволяє законодавство.

І найголовніше! За рахунок роботи двох цих комісій протягом чотирьох місяців тільки по землях державної власності району,  ми за 2015 та 2016 роки маємо отримати додатково у сільські бюджети понад 3 мільйони 800 тисяч гривень орендної плати за землю.

Шановна громадо, ці гроші не планувалися як дохід сільських рад ні у 2015, ні у 2016 роках. Ми у районній державній адміністрації «знайшли» ці гроші на ваших територіях і передаємо їх вам у розпорядження. Як ці гроші будуть використовуватися – питайте у тих, кого ви обирали до сільських рад.

А тепер давайте розберемося, що хоче Асоціація фермерів. По-перше, включити її представників до складу комісії з питань визначення та відшкодування збитків, завданих власникам землі та землекористувачам, а по-друге, погоджувати з Асоціацією практично всі рішення комісії.

Почнемо з того, що таке Асоціація? Згідно Статуту, копія якого надана до райдержадміністрації, це громадська організація. Точна кількість членів Асоціації наразі невідома. Три тижні тому до складу Асоціації входило лише 12 землекористувачів. Виходить, що ці 12 чоловік представляють всіх, хто працює на землі? Ні. Навіть якщо буде 50 членів Асоціації, то це будуть не всі люди, які обробляють землю в районі. Так чому Асоціація вирішила, що може виступати від імені всіх і «диктувати» свої умови?

Давайте будемо об’єктивними.

Тепер розберемося з клопотаннями Асоціації фермерів в частині того, щоб голова комісії з питань визначення та відшкодування збитків, завданих власникам землі та землекористувачам, та голова комісії з питань виявлення додаткових джерел наповнення місцевих бюджетів  погоджував дати засідань з учасниками Асоціації фермерів (!!!) і надавав документи, які будуть задіяні на засіданні, для попереднього (!!!) ознайомлення.

Оскільки так склалося, що координацію земельних відносин в районі головою адміністрації доручено мені, то згідно розпоряджень голови адміністрації Володимира Гавриша я очолюю обидві названі комісії. І я доводжу до відома громади, що на засіданнях комісії з питань виявлення додаткових джерел наповнення місцевих бюджетів присутній з правом дорадчого голосу представник Асоціації фермерів. Включити його до складу комісії – це означає, що такий представник повинен нести таку ж відповідальність, як і державні службовці, що входять до її складу. А як він може нести цю відповідальність, якщо його закон не зобов’язує це робити? Адже він є представником громадської організації. Це саме стосується і другої комісії. Тому ніяких документів для попереднього ознайомлення Асоціація від комісії отримувати не буде.

Я закликаю Асоціацію до конструктивного діалогу! До легалізації діяльності своїх членів! До чесної і прозорої сплати податків, зокрема, орендної плати, податку з доходів фізичних осіб, військового збору! Окремі з членів Асоціації, не сплативши своїх боргів громаді за 2015 рік «вимагають», щоб з ними погоджували рішення державні органи.

Вимагати чогось можна тоді, коли сам знаєш, що дієш чесно і справедливо. Райдержадміністрація у сфері земельних відносин діє чесно і справедливо. Чекаємо від усіх такої ж поведінки.

Шановна громадо, від імені Красноокнянської районної державної адміністрації запевняю вас, що порядок у земельних правовідносинах на території району буде наведений. Наразі ми розпочинаємо другий етап інвентаризації землі – тепер будемо вивчати пайові землі. Чи платять за них, скільки платять, кому платять… Повірте, адміністрація зробить все, що залежить від неї, щоб простій людині у селі жилося краще.

І ми це зробимо.

Земля повинна годувати всіх жителів сільської громади, а не лише окремих громадян.

Нагадаємо, що Красноокнянська РДА одна тих, де шанують пам’ять загиблих, там встановили пам’ятні дошки на вшанування Героїв Небесної Сотні та Героїв, загиблих в АТО.

Advertisements

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s